Cyberbezpieczeństwo
CYBERBEZPIECZEŃSTWO – termin tak szeroki jak rozbudowywana pamięć komputera.
Cyber Security znane jest od początku rozwoju informatyki (cybernetyki).
Wraz z rozwojem zagrożeń informatycznych wiele dziedzin życia i środowisk wspomagających informatykę musiało ewoluować do stworzenia Systemu Cyberbezpieczeństwa. Ochrona świata wirtualnego przed atakami cyberprzestępców spotkała się również z organizacją Systemu Cyberbezpieczeństwa, jako programu europejskiego, a tym samym Krajowego.
W Polsce na bazie Dyrektywy Unijnej została wdrożona Ustawa z dn. 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wprowadziła rozwiązania systemowe dla ochrony podstawowych gałęzi gospodarki krajowej. Przyjęty Dyrektywą Unijną rozdział usługodawców rynku, nasz Ustawodawca zaakceptował i zaimplementował w rodzimych aktach wykonawczych. Zgodnie z ustawą w Polsce powstały trzy Zespoły Reagowania na Incydenty w cyberprzestrzeni tj.:
- CSIRT MON – odpowiedzialny za instytucje wojskowe,
- CSIRT GOV – odpowiedzialny za instytucje rządowe i administracji publicznej oraz
- CSIRT NASK – odpowiedzialny za pozostałe (zarazem największe) jednostki gospodarki krajowej.
Ustawodawca dokonał podziału sektorów gospodarki względem Krajowego Systemu Cyberbezpieczeństwa na następujące kategorie:
- Operatorzy Usług Kluczowych,
- Dostawcy Usług Cyfrowych,
- Podmioty Publiczne.
W niniejszym blogu przedstawimy najważniejsze cechy i czynności Operatorów Usług Kluczowych, natomiast w następny edycjach będziemy omawiać pozostałe podmioty Krajowego Systemu Cyberbezpieczeństwa.
Operator Usługi Kluczowej to podmiot uznany i oznaczony do pełnienia tej roli na podstawie decyzji administracyjnej przez właściwego ministra sektorowego.
Na Operatorze Usługi Kluczowej ciążą obowiązki wprost wynikające z ustawy oraz aktów wykonawczych (rozporządzeń). Są to m.in.:
- powołanie struktur wewnętrznych lub skorzystanie z usług zewnętrznych firm do odpowiedzialnych za cyberbezpieczeństwo;
- wdrożenie wymaganej przez Krajowy System Cyberbezpieczeństwa uregulowań dla zapewnienia właściwej kompatybilności pomiędzy Zespołami Reagowania;
- wytworzenie właściwej i znormalizowanej dokumentacji, o której mowa w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dn. 16 października 2018 (Dz.U.2018.2080).
- cykliczne przeprowadzenie audytu bezpieczeństwa informatycznego przez podmioty zewnętrzne zgodnie z art. 15 Ustawy;
- wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za utrzymanie kontaktów z podmiotami Krajowego Systemu Cyberbezpieczeństwa.
Przygotowanie się Operatora Usługi Kluczowej zgodnie z ustawą jest obarczone wyznaczonymi terminami biegnącymi od dnia otrzymania decyzji administracyjnej.
Po 3 miesiącach – należy powołać struktury wewnętrzne, wyznaczenie osoby odpowiedzialnej, wdrożenie procedur zarządzania incydentem, przeprowadzenie szkoleń bezpieczeństwa informacji dla pracowników oraz własnych klientów, proceduralnie zgłasza incydenty poważne oraz usuwa podatności.
Po 6 miesiącach – wdrożenie rozwiązań technicznych i organizacyjnych adekwatnych do szacowanego ryzyka, stosuje wdrożoną i znormalizowaną dokumentację, Zbiera informacje zagrożeniach i podatnościach oraz stosuje środki zapobiegające powstałym incydentom.
Po 12 miesiącach – Operator wykonuje audyt bezpieczeństwa w rozumieniu ustawy, przekazuje sprawozdanie z audytu wskazanym w Ustawie podmiotom nadrzędnym (Dyrektor Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, Minister, Szef ABW).
Jeżeli Twoja organizacja (firma, podmiot) potrzebuję wsparcia merytorycznego i technicznego w związku z potrzebą wywiązania się z wyżej wymienionych wymagań to prosimy o kontakt z nami.
Zbudowaliśmy zespół z kompetentnych i posiadających praktykę zgodną z art. 15 Ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa.
Nasz zespół Audytorów:
- przygotuje organizacje zgodnie z ustawowymi terminami,
- dokona przeglądu obecnej dokumentacji uzupełniając ją o niezbędne wymagania ustawowe,
- określi i wydzieli obszary podległe pod ustawę cyberbezpieczeństwa.
Polecamy się uwadze w tym temacie.